Yeşilay'ın yayımladığı son rapor, Türkiye'de alkol tüketimine başlama yaşının giderek düştüğünü ve her iki alkol kullanıcısından birinin bu alışkanlığa 18 yaşından önce başladığını ortaya koydu. Yeşilay Genel Başkanı Doç. Dr. Mehmet Dinç, erken yaşta alkol kullanımının bağımlılık riskini önemli ölçüde artırdığını vurguladı. Rapor, dünya genelinde de benzer bir eğilim olduğunu, ancak Türkiye'de durumun daha kritik olduğunu belirtiyor.
Erken başlangıç, riski katlıyor
Doç. Dr. Mehmet Dinç, yaptığı açıklamada, “Alkol kullanmaya 18 yaşından önce başlayan bireylerde bağımlılık gelişme riski, daha geç yaşta başlayanlara göre 4-5 kat daha yüksektir” dedi. Rapora göre, Türkiye'de alkol kullanan 15 yaş üstü nüfusun yüzde 52'si ilk alkol deneyimini 18 yaşından önce yaşıyor. Bu oran, dünya ortalamasının üzerinde. Uzmanlar, ergenlik döneminde alkole maruz kalmanın beyin gelişimini olumsuz etkilediğini ve ömür boyu sürebilecek alışkanlıklara yol açtığını belirtiyor.
Toplumsal farkındalık artmalı
Yeşilay raporu, alkol kullanımının önlenmesi için ailelere, okullara ve medyaya önemli görevler düştüğünü vurguluyor. Raporda, Türkiye'de alkol tüketiminin yaygınlaşmasının, reklam ve promosyon faaliyetlerinin etkisiyle olduğu ifade ediliyor. Alkol bağımlılığı ile mücadelede erken müdahale programlarının yaygınlaştırılması gerektiği belirtiliyor. Yeşilay, 2024 yılı itibarıyla 81 ilde binlerce gönüllüyle çalışmalarını sürdürüyor. Alkolün zararları konusunda toplumsal bilinç oluşturmayı hedefleyen kurum, özellikle gençlere yönelik eğitim materyalleri geliştiriyor.
Sonuç olarak, Yeşilay verileri, Türkiye'de alkol kullanımına başlama yaşının düşüş eğiliminde olduğunu ve bu durumun halk sağlığı açısından ciddi bir tehdit oluşturduğunu gösteriyor. Erken yaşta alkol tüketiminin önlenmesi için kapsamlı bir toplumsal seferberlik gerekiyor.