TercihHaber
Telegram
SON DAKİKA
Siyaset

Türkiye'den 30 milyar dolarlık enerji dönüşümü hamlesi

✍️ TercihHaber 📖 2 dk okuma
Türkiye'den 30 milyar dolarlık enerji dönüşümü hamlesi

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra İklim Eylemi Haftası'nda Türkiye'nin enerji dönüşümü için 30 milyar dolarlık yatırım planını açıkladı. COP31-IEA Üst Düzey Toplantısı'nda konuşan Bayraktar, 2035 yılına kadar yenilenebilir enerji kapasitesini iki katına çıkaracaklarını belirtti. Plan, güneş ve rüzgar enerjisinde büyük ölçekli projeleri kapsıyor. Bakan, uluslararası finansman ve teknoloji transferi için işbirliği çağrısında bulundu.

2035 hedefleri ve yatırım detayları

Bayraktar'ın açıklamasına göre, Türkiye mevcut 30 GW olan yenilenebilir enerji kapasitesini 2035'te 60 GW'a çıkaracak. Bu hedef için güneş enerjisinde 20 GW, rüzgar enerjisinde 10 GW yeni kapasite planlanıyor. Ayrıca, 5 GW batarya depolama ve 2 GW yeşil hidrojen üretim tesisi de programa dahil. Yatırımların önemli kısmı özel sektör eliyle gerçekleşecek, ancak kamu altyapı ve düzenleyici çerçeveyi sağlayacak. Bakan, Türkiye'nin yenilenebilir enerjide potansiyelinin yüksek olduğunu ve bu planın hem enerji arz güvenliğini hem de iklim hedeflerini destekleyeceğini vurguladı.

Uluslararası boyut ve işbirlikleri

Londra İklim Eylemi Haftası'nda konuşan Bayraktar, uluslararası yatırımcılara çağrıda bulundu. Türkiye'nin yenilenebilir enerji alanında cazip yatırım fırsatları sunduğunu belirten Bakan, özellikle Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamında karbon nötr hedeflerine katkı sağlamak istediklerini ifade etti. Toplantıda, Türkiye ile Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) arasında 1 milyar dolarlık yeşil finansman anlaşması imzalandı. Ayrıca, Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) ile teknik işbirliği protokolü yenilendi. Bayraktar, bu işbirliklerinin Türkiye'nin enerji dönüşümünü hızlandıracağını ve bölgesel enerji merkezi olma yolunda önemli adımlar olduğunu söyledi.

Planın finansmanı için kamu-özel işbirliği modelleri öne çıkıyor. Bakan, yeşil tahvil ihracı ve uluslararası kalkınma bankalarından kredi temini gibi araçların kullanılacağını bildirdi. Türkiye'nin enerji ithalatının cari açığa etkisi düşünüldüğünde, bu yatırımların ekonomik faydalarının da büyük olması bekleniyor.

Bayraktar, konuşmasında Türkiye'nin 2053 net sıfır hedefine uygun şekilde ilerlediğini ancak gelişmekte olan ülke olarak adil bir dönüşüm talep ettiklerini vurguladı. Bu kapsamda, teknoloji transferi ve iklim finansmanına erişimin kolaylaştırılması gerektiğini söyledi.

Enerji uzmanları, Türkiye'nin bu planının bölgesel enerji haritasını değiştirebileceğini belirtiyor. Özellikle doğalgaz ve kömür bağımlılığını azaltma potansiyeli, enerji fiyatlarında istikrar sağlayabilir. Ancak, izin süreçleri ve şebeke altyapısının modernizasyonu kritik zorluklar arasında.

Etiketler:
enerjiyenilenebilir enerjiyatırımAlparslan Bayraktariklim değişikliği

İlgili Haberler

CHP Kayseri İl Başkanlığı'nda tahliye krizi: Polis müdahale etti
Siyaset

CHP Kayseri İl Başkanlığı'nda tahliye krizi: Polis müdahale etti

3 dk önce

İstanbul 26. Sulh Hukuk Mahkemesi'nden Önemli Karar
Siyaset

İstanbul 26. Sulh Hukuk Mahkemesi'nden Önemli Karar

4 dk önce

Haymana Belediye Başkanı Koç'tan Mansur Yavaş açıklaması
Siyaset

Haymana Belediye Başkanı Koç'tan Mansur Yavaş açıklaması

5 dk önce

Zeynep Oral '80 Yaşım Merhaba' ile Cumhuriyet Kitap'ta
Siyaset

Zeynep Oral '80 Yaşım Merhaba' ile Cumhuriyet Kitap'ta

6 dk önce