ABD Başkanı Donald Trump, İran'ın nükleer programına yönelik kapsamlı denetimleri kabul etmeye hazır olduğunu duyurdu. Beyaz Saray'da düzenlediği basın toplantısında konuşan Trump, İran yönetimiyle yürütülen müzakerelerde 'uzun vadeli nükleer şeffaflık' konusunda ilerleme kaydedildiğini belirtti. Trump, 'İran, uluslararası denetçilerin tüm tesislerine erişimine izin verecek. Bu, nükleer silah programının tamamen durdurulması anlamına geliyor' ifadelerini kullandı. Anlaşma çerçevesinde İran'ın uranyum zenginleştirme faaliyetlerinin sınırlandırılması ve mevcut stoklarının azaltılması da öngörülüyor.
Müzakerelerin detayları
Trump yönetimi yetkililerine göre, anlaşma İran'ın nükleer tesislerine anlık kamera izleme ve habersiz denetimleri içeriyor. Ayrıca, İran'ın askeri tesislerine yönelik denetimler de kapsama alınacak. Uzmanlar, bu denetimlerin İran'ın nükleer silah geliştirme kapasitesini ciddi ölçüde sınırlayacağını belirtiyor. Ancak İran Dışişleri Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, henüz resmi bir anlaşmanın imzalanmadığı ve müzakerelerin sürdüğü vurgulandı.
Uluslararası tepkiler
Avrupa Birliği Dış İlişkiler Sözcüsü, anlaşmayı memnuniyetle karşıladıklarını ancak uygulamanın takipçisi olacaklarını belirtti. İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu ise anlaşmayı 'tehlikeli bir geri adım' olarak nitelendirerek, denetimlerin yeterli olmadığını savundu. Ekonomik yaptırımların kaldırılması beklenen İran'da ise halk, olası bir anlaşmanın ekonomik iyileşme getireceği umuduyla gelişmeleri takip ediyor. Uzmanlar, bu anlaşmanın bölgesel istikrar ve enerji piyasaları üzerinde geniş yansımaları olacağı görüşünde.